Ide o príbeh napísaný skutočným životom

Recenzia filmu toman

V Českej republike, ale i na Slovensku sa filmári stále radi vracajú do 20. storočia. Či už ide o akési vyrovnanie sa s minulosťou, alebo je dôvod omnoho menej angažovaný – rozpovedanie kvalitného príbehu. A pokiaľ ide o príbeh napísaný skutočným životom, tento film má možnosť vzbudiť výrazný záujem verejnosti.

Záber z filmu Toman

Dej nás zavedie do obdobia krátko po druhej svetovej vojne. Zdeněk Toman, pôvodným menom Zoltan Goldberg zo Sobraniec, pôsobil v exilovej vláde v Londýne a neskôr ako vedúci repatrionistického úradu na Zakarpatskej Rusi.  Už od začiatku filmu ho spoznávame ako obchodníka s ľudskými životmi. Nie je hrdina, i keď robí hrdinské činy. Za možnosť nechať ľudí žiť lepší život si necháva platiť. Osud nového štátu ho privedie do Prahy, kde sa stane dôležitou postavou v zahraničnej rozviedke. Jeho úlohou je získať peniaze pre komunistickú stranu. Predáva zhabaný majetok a posiela ho diplomatickou poštou do Londýna. Keď sa mu naskytne možnosť skasírovať záchranu Židov z koncentračných táborov, neváha a dáva zarobiť strane, a samozrejme i sebe. Sám pôvodom Žid necháva za poplatok prepustiť a utiecť dôstojníka z koncentračného tábora. Roztáča sa hra veľkých peňazí a boja o moc.

Záber z filmu Toman

Film Toman predstavuje dobovú politiku a politikov. Množstvo postáv zo začiatku môže byť pre diváka metúcich. Vhodné je, ak pri sledovaní máte aspoň základné poznatky z dejepisu stále v hlave, inak prvú štvrtinu filmu môžete byť naozaj zmätený.

Záber z filmu Toman

Režisér Ondřej Trojan netočí veľa filmov.  Za sebou má zatiaľ dva celovečerné filmy a obe svojou kvalitou a námetom vzbudili pozornosť. Želary a aj osem rokov starý Občiansky preukaz ukázali doby nedávno minulé. Do hlavnej úlohy Tomana si vybral Jiřího Macháčka (Samotári, Občiansky preukaz), nie len na základe jeho excelentného hereckého výkonu, ale i výraznej podoby s Tomanom. Macháčka stále vnímam skôr ako komediálneho herca, i keď má za sebou množstvo dramatických postáv. Pri  svojom hraní pôsobí skutočne hravo a uvoľnene. Spolu s Karlom Rodenom a Ivanom Trojanom sú podľa mňa najvýraznejšie osobnosti tejto českej hereckej generácie. Otázkou pre mňa bolo, či dokáže utiahnuť náročnú úlohu kšeftára s ľudskými životmi Tomana bez toho, aby pôsobil komicky. Je otázne, či to zvládol, keďže budil úsmev i pri vážnych momentoch.

Záber z filmu Toman - Táňa Pauhofová

Film samotný pôsobí veľmi odmerane, akoby sme sledovali hraný dokument. Ponúka určité udalosti oddelené strihom a dobovými zábermi.  Exceluje viacero českých a slovenských hercov. Najviac asi upúta výrazne pribratý Roman Luknár, ktorý kvôli postave Jana Masaryka pribral 25 kilogramov a nechal si čiastočne vyholiť hlavu. Minulý rok si rovnakú úlohu vo filme Masaryk zahral Karel Roden. Emocionálne najviac ponúka Kateřina Winterová v úlohe Tomanovej manželky Pesly, ktorá výrazne prežíva manželskú odťažitosť a konanie Tomana. Neľahkú úlohu si strihla taktiež Táňa Pauhofová v malej úlohe Tomanovej sestry Aurélie, ktorá je síce na plátne málo, no v náročných polohách.

Záber z filmu Toman

Film má svoje silné i slabé stránky a pre viacero divákov bude pôsobiť zmätene. Môžu viesť k spoločenskej diskusii, či Toman sám je vlastne hrdina alebo pokrytec, na základe jeho konaní. Za svoje činy získal uznanie od samotného Izraelu. Je každopádne zaujímavou postavou nielen československých, ale aj svetových dejín. Dočkal sa filmu, za ktorý sa tvorcovia nemusia hanbiť, ba práve naopak. Zaslúžia si uznanie za to, že sa do príbehu Zoltána Goldberga pustili.

Hodnotenie: 7/10

Autor: Toi

177 Celkové pozretia, 4 dnes