Prežil by svet superbúrku?

Prírodné katastrofy sa vo svete pravidelne dejú a postupné klimatické zmeny im pridávajú na periodicite a intenzite. Vo filme Geostorm však ľudstvo prišlo na spôsob ako ovládať počasie a tým predchádzať týmto prírodným katastrofám. Vytvorili sieť satelitov okolo celej modrej planéty, ktoré nielen monitorujú počasie vo všetkých kútoch sveta, ale dokážu ho rôznym spôsobom ovplyvňovať podľa potreby. Tento na prvý pohľad dokonalý systém ovládaný z medzinárodnej vesmírnej stanice funguje ako hodinky až do momentu, kým sa jeden z vyše tisíc satelitov z neznámych dôvodov nepokazí a vyšetriť túto poruchu môže jedine otec celého projektu Jake Lawson (Gerard Butler). Pomáha mu pritom zo zeme jeho mladší brat Max (Jim Sturgess) a spoločne odhaľujú komplot vyššieho rangu než by si vedeli kedykoľvek predstaviť. Nastávajú preteky s časom, nakoľko narastajúca porucha prináša hrozbu vzniku tzv. super búrky, majúcu fatálne následky pre ľudstvo na Zemi.

Popravde je to akciou a napätím nabitý koktejl cliché asi tak väčšiny katastrofických filmov vyprodukovaných hollywoodskymi štúdiami za posledné polstoročie. Má to svojrázneho a tvrdohlavého hlavného hrdinu, ktorého spoločnosť najprv odvrhne ale potom ho potrebuje aby ju zachránil. Má to dcéru, ktorej hlavný hrdina sľúbil, že sa vráti domov, má to bratov, ktorí sa rozhádali ale len spoločne dokážu zachrániť svet, má to časomieru aby divák nezabudol, kedy sa má skončiť svet, má to prekvapivé a bezdôvodné explózie (napr. štadión po údere blesku, ale to je asi vďaka režisérovi Deanovi Devlinovi, ktorý sa podielal aj na Dni nezávislosti (1996), kde v kompozične identickej scéne rovnako vybuchol Biely dom) a mnoho iného. Na záver tomu citeľne chýbala ikonická pieseň na štýl armagedonovskej Aerosmith-ovky “I Don’t Want to Miss a Thing“. Vizuálne efekty bývajú našťastie v katastrofických filmoch v súčastnosti štandardne výborné, avšak opäť sa zabudlo na zlaté pravidlo, že blesky majú aj hromy. Celkový dojem nezachráni ani kopec známych tvárí v hereckom obsadení (Andy Garcia či Ed Harris) avšak zaujímavosťou je prijatie hypotézy pri hľadaní strojcu všetkého zla, že ním môže byť aj sám prezident Spojených štátov amerických, keďže zväčša býva v takýchto filmoch v roli hrdninského dobráka. Taktiež je zaujímavé, že najdrsnejšiou postavou v celom filme je žena, agentka tajnej služby a zároveň priateľka Jakeovho brata Maxa, Sarah (Abbie Cornish). Pripadá mi to akoby sa film snažil hrať úplne na všetky strany, zaujať čo najširšie publikum a zrecyklovať čo najviac motívov známych z iných populárnych katastrofických filmov, pričom stráca vlastnú tvár a exkluzivitu. A tak nám ostáva dej plný miest s absenciou logiky a celkovo 109 minút filmu, ktorý neurazí ale neprinesie nič nové ani divákovi ani svetovej kinematografii.

Hodnotenie: 5/10
Autor: Jowa

205 Celkové pozretia, 6 dnes