Islandská tragédia pre deti

Vziať deti do kina býva pre rodičov dobrý plán, ako ich zabaviť a mať od nich na chvíľočku pokoj. Ak však deti polovicu filmu preplačú, plán nevychádza.

Na začiatku sa priznávam, nemám bohaté skúsenosti s európskou animovanou tvorbou. Okrem klasík ako Asterix, som zhliadol tak dospelácke animované filmy, ako Terkel má problém (Terkel i knibe, Dánsko) alebo Distrikt! (Maďarsko), ktoré sú staré solídnych 14 rokov.

Mám však rád severské filmy a islandské zvlášť. Chladné a odmerané filmy s čiernohumorným, až tragickým nádychom. A čuduj sa svete, toto sa podarilo dostať i do rozprávky pre najmenších.

Na chladný ostrov každý rok na jar prilietajú bahniaky, a medzi nimi i vodca letky s partnerkou. Tí si šťastne hrkútajú a z vajíčka sa im vykľuje malý šibal Kubko (v originály Ploey, ako znie i názov filmu). Jeho otca však chytí zlovestný Shadow, dravec terorizujúci ostrov. A tak Kubko ostáva sám, nedokáže sa naučiť lietať a napokon ho kŕdeľ opustí. Jeho úlohou je prežiť zimu na ostrove, kým sa kŕdeľ vráti.

Celý tento trištvrte rok prebehne asi za desať minút. Popri tom sa Kubko zamiluje do Pavlínky (Ploeveria) a z vystrašeného vtáčatka sa behom pár sekúnd stáva vystrašený vtáčí junák. Bez akejkoľvek vizuálnej zmeny. Áno, budete zmätení. Našťastie deťom je nejaký logický časový súlad ukradnutý.

Animácia je oproti americkým filmom, samozrejme, neporovnateľná. Kubko i jeho kamaráti z radu cicavcov, i vtákov majú rovnaký povrch tela. Či detail na perie, či srsť, vyzerá to rovnako. Krásna animácia sa strieda s obrázkami, ktoré Vám budú ťahať oči. Napríklad tečúcu vodu animátori skutočne nezvládli. Trošku si však vypomohli klasickou fintou, keď Kubko a Pavlínka majú roztomilé obrovské očičká a tak si k nim detskí diváci ľahšie vybudujú vzťah. Vtipné vedľajšie postavy typu Mimoňov, mestské vrabce, plnia úlohu a sú jedna z mála zábavných vecí. Film inak vŕši jedno klišé za druhým, postavy pôsobia šablónovito, akoby ich niekto vytiahol z kartotéky archetypálnych postáv.

Kubko nemá ľahký osud. Mrzne, smúti, a tetrov Goliáš, ktorý ho začne počas púte ochraňovať, párkrát zdanlivo zomrie. Tu sa ukazuje, že tvorcovia mali kvantum nápadov, ale nevedeli si povedať, kedy dosť. Objavujú sa kúzla, jedna pesnička a pri nej dosť psychadelická scéna a vedľajšie postavy hovoriace rôznymi prízvukmi. Bez akéhokoľvek udania dôvodu. Veď kto by čakal, že myš bude hovoriť s talianskym prízvukom, či lasica s francúzskym. Neexistujúca miera sa prejavila i pri akčnom poslednom súboji s Shadowom, kde ten je dvakrát porazený a i tak bojuje ďalej.

Najväčším utrpením pre mňa však bol slovenský dabing. Kubka dabuje nepríjemný, nehodiaci sa ženský hlas. Pavlínku niekto, kto znie naozaj ako desaťročné dievčatko. Kubkovho rovesníka, slizkého Vilka, zas dospelácky mužský hlas. Všetci majú mať však rovnaký vek.

Kubko hrdina nie je dobrá rozprávka. Dospelí, ktorí sedeli pri deťoch, si neoddýchli. Upokojovali ich, prípadne sa ich snažili zabaviť. V kine. A to by sa pri filme pre deti diať nemalo. Film by však dospelákov i tak svojou jednoduchosťou nepobavil.

Hodnotenie: 3/10

Autor: Toi

102 Celkové pozretia, 6 dnes