Edukatívny dokument o tom, že skutok sa stal

Keď Vladimír Mečiar vládol, tak som bola ešte primalá na to, aby som sa zaujímala o politku (pozn.red.: autorka článku sa narodila na začiatku 90-tych rokov). Z televízie si pamätám akurát ikonický spev „S pánom Bohom idem od Vás, neublížil som žiadnemu z Vás“. Podobne, ako jeho režisérku, Dorotu Nvotovú, mňa tiež zaujímalo, kto to vlastne bol, keďže o ňom bolo vtedy počuť všade, ale jeho kauzy od vtedy zapadli prachom. Už spomenutie jeho mena u mnohých ešte vždy vyvolá hnev.

Kým som si nepozrela tento film označovaný ako dokumentárny, tak som nevedela, že výrok „skutok sa nestal“ bol prvýkrát použitý práve Mečiarom, kým takpovediac zľudovel‘ pri kauzách našej novodobej politickej scény. Práve on zaznie v prvých scénach filmu v teraz už historickom zábere z jeho vystúpenia v parlamente.

Dorota Nvotová dáva Mečiarovi priestor sa vyjadriť a ukázať aj svoj pohľad a tak ju a kameramana víta pri svojej vile v Trenčianskych Tepliciach v ležérnej bielej košeli. Víta ju v TEJ vile – v ELEKTRE. Je až zarážajúce, akým šarmantným a uvoľneným dojmom pôsobí. Prečo sa však rozhodol dať jej rozhovor pre film o ktorom mohol predpokladať, že ho nevykreslí v pozitívnom svetle? Jedným z dôvodov je možno to, že v čase, keď ho oslovila sa ešte jednalo len o bakalársky film a ona sama bola tretiačkou na FAMU. Nvotová v jednom rozhovore uviedla, že považovala za férové, aby sa k filmu mohol vyjadriť a to aj urobil. Druhý rozhovor však odmietol po tom, čo sa film zmenil na celovečerný. Možno ho odradila aj prílišná publicita, keďže v tej dobe Nvotová uvádzala do kín diskutovaný film Špina a v jeho súvislosti spomínali aj pripravovaný dokument o Mečiarovi. V prvom rozhovore však skoro nič neprezradil, režisérka mu nevliezla pod kožu.

Nvotová tu pôsobí aj ako reportérka aj ako sprievodkyňa. Kladie otázky, rozpráva o vtedajších reáliách komunizmu, o Nežnej revolúcii a spovedá ľudí, ktorí Mečiara poznali, novinárov, ale aj úplne cudzích na ulici z miest v ktorých kedysi pôsobil. Ukazuje tak verné vyobrazenie tej doby, že z toho behá mráz po chrbte. Spomína svojich rodičov. Vyťahuje historické zábery z televízií. Toto všetko je dôležité, aby sme pochopili po rozhovoroch s členmi vtedajšieho hnutia Verejnosť Proti Násiliu a rozhovore s vtedajším predsedom parlamentu Mikloškom to, ako sa vlastne Mečiar dostal do politiky.

Mal naozaj zvládnutý svoj osobnostný marketing – stretnutia s dôchodcami, viesť sa za ruky s deťmi, stretnutia s robotníkmi, otváranie diaľnic so Sklenaříkovou, Cladiou Cardinale, či Gérardom Depardiém v dobe, keď už bol pri moci. Ukazuje sa aj jeho šarmantnosť v médiách a to, ako sa vedel predať v časoch, keď ešte len začínal. A to všetko vďaka množstvu informácií, ktorými disponoval a bolo až zarážajúce.

Vidíme vznik samostatnej Slovenskej Republiky, obdobie privatizácií a vznik konfliktu s prezidentom Kováčom. Paradoxne to boli obyčajní ľudia, ktorí ho vtedy podržali. Vtedy, keď už prezident Kováč aj opozícia videli riziká, ktoré jeho pôsobenie v politike predstavuje a odvolali jeho vládu, vtedy si Mečiar podmanil ľudí svojou charizmou a ponukou istoty v ťažkých časoch a bol znovu zvolený. Jeho výmena kľúčových ľudí v štáte, ktorá neskôr vstúpila do histórie ako „noc dlhých nožov“, vzbudila už podozrenie aj v zahraničí – v Európskej Únii. Bezvýsledne. Zároveň vtedy založili tzv. privatizačné komisie. Oficiálne nezávislé, ale v skutočnosti privatizovali veľké podniky „jeho ľudia“. Medzi ľuďmi bola však jeho obľúbenosť aj naďalej ohromujúca.

Prezident Kováč mu prekáža a nechce odstúpiť. Spolu s Lexom, vtedajším šéfom tajnej služby SIS, vymyslia plán na zdiskreditovanie prezidenta cez jeho syna Michala Kováča ml. cez kauzu Technopol a plán na jeho zavlečenie do Rakúska. Odtiaľ si to môžete pozrieť už vo filme Únos (2017), kde sa objavuje aj vražda Róberta Remiáša, všetko pod fiktívnymi pseudonymami.

Nvotová dokonca previedla zinscenovanú scénu únosu za spolupráce vtedajšieho člena SIS, pred ktorého očami syna prezidenta uniesli. To vedie k vylíčeniu vtedajšej atmosféry strachu a vyhrážok v novinárskych kruhoch. Výpovede slovenských novinárov a jedného zahraničného, ktorý sa na našom území vtedy nachádzal, sú pre dokument kľúčové. Pretože ich práca bola, je a bude kľúčová v každej demokracii kvôli vplyvu, ktorý má na verejnú mienku a tým aj celkový politický vývoj.

Režisérka neprikrášľuje, nepreháňa. Je to technicky veľmi dobre zvládnuté a prehľadné, i keď nie až tak detailné a nevystupujú žiadne nové informácie, ale aj tak si myslím, že tento film by mal byť povinným pre všetkých, ktorí si danú dobu nepamätajú, ale aj pre ostatných, pretože pôsobí priam edukačným charakterom. Naviac, po zrušení Mečiarovych amnestií v roku 2017, je stíhanie jeho osoby a ďalších stále aktuálne.

Mečiar je človekom kvôli, ktorému sme sa takmer nedostali do Európskej Únie. Len tlak z vonku pomohol ľuďom si uvedomiť, že sa jedná o vážnu vec. Nie každý si uvedomuje, ako veľmi našu spoločnosť tieto kauzy zmenili. Zmenili sme voľbu prezidenta na priamu, zákonom zakázali právomoc udeľovať amnestie pri zastupovaní prezidenta, podarilo sa nám zrušiť amnestie, čo bolo bezprecedentné. Tak veľmi nás tento človek chtiac-nechtiac zmenil. Určil to, čo Slováci chcú na základe toho, že zistili, čo nechcú. Ale ako sa píše v samotnom texte koproducenta HBO Europe – film popisuje archetyp politika, akí sa vyskytujú všade vo svete a vždy sa objaví ďalší. Je dôležité nezabudnúť, čo sa stalo zvlášť, keď Mečiar avizuje svoj možný návrat do politiky.

Plusy dokumentu: Prekvapujúca ústretovosť a priamočiarosť Fedora Flašíka, prepojenie so súčasnosťou a paralela s Róbertom Ficom, ktorú potom spomenie aj jedna z oslovených dôchodkýň. Chválim celkové obrazové spracovanie a kontinuálnosť deja.

Negatíva dokumentu: Záver s dvoma nadávajúcimi slečnami bol nevhodný a zbytočný a degraduje samotný dokument. Informácie nejdú do hĺbky, sú príliš povrchné, pôsobia skôr encyklopedicky. Dokument neponúka žiadne nové informácie. Zdroje sú obmedzené hlavne na vyjadrenia Slovákov a neukazujú vec zo zahraničného pohľadu. Vláda Mikuláša Dzurindu už nie je nijak spomínaná (čo chýba do celkového obrazu).

Hodnotenie: 7/10

Autor: Ľudmila

93 Celkové pozretia, 6 dnes